Класичний науково-фантастичний роман французького
письменника Жюля Верна, який вперше був опублікований з 20 березня 1869 по 20
червня 1870 року в журналі «Magasin d'éducation et de récréation» (укр. «Журнал
виховання і розваг»), що видавався П'єром-Жюлем Етцелем в Парижі і вийшов
окремим виданням у 1870 році.
У липні
1865 року Жуль Верн одержав листа від Жорж Санд із подякою за надіслані романи «Подорож до центру Землі» і «Від
Землі до Місяця». Молодий автор був зворушений прихильністю великої письменниці. Та
особливо йому запала в душу одна фраза з її листа: «Сподіваюся, що незабаром
Ви поведете нас у морські глибини і Ваші герої мандруватимуть у підводних
апаратах, удосконалених Вашими знаннями та фантазією».
Заповітне
бажання оспівати бентежну морську стихію знову спливло з глибин свідомості.
Настав час реалізувати велику мрію. Отож первісним сюжетом книжки було море й
любов до нього. Однак Жуль Верн був змушений визнати, що морські хвилі, шторми
— це тільки поверхня, зовнішня оболонка; аби заволодіти серцем Амфітріти,
пізнати всю її чарівність, треба проникнути в глибини морської товщі й
дослідити безодні, де заховані незліченні багатства. «Підводна мандрівка» —
таким був задум роману, але назва кілька разів змінювалася: «Мандри під хвилями
океану», «25 000 льє під водою» й нарешті «20 000 льє під водою».
Але як
обернути мрію на реальність? І письменник заходився ретельно вивчати наукові
праці про підводне плавання. У старому морському журналі за 1820 рік він
натрапив на статтю, де йшлося про перші в світі «підводні човни». У середині
50-х років XVII століття французький монах Фурньє побував на Запорізькій
Січі, й ось
що він розповів про «підводні піроги» козаків: “просмолений човен перевертався,
до його бортів прив'язувалися мішки з піском; повітря, яке залишалося під дном
човна, вистачало, аби кілька чоловік могли непомітно підкрастися по мілководдю
до ворога”.
«Наутилус»,
створений уявою Жуля Верна на сторінках роману, втілював у життя тогочасні
наукові ідеї підводної навігації. Демонструючи досягнення науки й техніки в
майбутньому, письменник оснащує підводний човен потужним електричним двигуном,
про що тодішні винахідники могли тільки мріяти. Перший підводний човен, який
приводився в дію електричним струмом, з'явився лише через двадцять років після
того, як Жуль Верн опублікував свій роман!
Довжина «Наутилуса» — 70 метрів, ширина — 8 метрів,
водотоннажність— 1500 тонн. У часи Жуля Верна ці цифри вражали, нині вони
приблизно відповідають розмірам середнього підводного човна. Подвійний корпус
«Наутилуса» — геніальний здогад Жуля Верна. Такий підводний човен уперше збудував
французький інженер Лефеб через тридцять років після виходу роману «20 000 льє
під водою» в світ.
У березні 1869 року було розпочато публікацію роману «20 000 льє
під водою» в паризькому «Журналі виховання та розваг» з передмовою автора:
«Сподіваюся, що й ця подорож під водами океану збагатить і зацікавить читачів
так само, як і попередні, коли не більше… Бажання хоч би там що відкрити цей
цікавий, вигадливий, майже невідомий світ коштувало мені неабияких зусиль і
труднощів».
Складність, за зізнанням самого Жуля Верна, полягала в тому, щоб
«зробити правдоподібними зовсім неймовірні речі». А щоб переконати своїх
сучасників, письменникові недостатньо було подати вагомий «реалістичний
матеріал», — треба було змусити читачів мандрувати в уяві разом на підводному
човні. Для цього він застосовує певні художні засоби. По-перше, розповідь у
романі ведеться від першої особи: професор Аронакс, працівник Паризького музею
природничої історії, автор багатьох робіт з океанології, змальовує те, що він
насправді бачив під водою.
Основним чинником «переконливості» є наукові дані, якими рясніє
роман. Взяті з наукових праць відомості й детальні описи підводної флори та
фауни, будови морського дна подаються в романі цілими блоками через певні
інтервали, що цілком засвідчує реальність незвичайної подорожі. Це саме
стосується й посилань на історичні події, а також конкретні географічні
маршрути «Наутилуса».
До речі, зі 108 наукових передбачень письменника-провидця на
сьогодні не справдилось лише 10!
Деякі передбачення Жуля Верна:
В
своїх творах він передбачив наукові відкриття і винаходи в найрізноманітніших
областях, в тому числі акваланги, телебачення і космічні польоти:
– Електричний
стілець.
– Великі підводні човни здатні довго знаходитись в плаванні («20 000 льє під водою»).
– Літак («Володар світу»)
– Гелікоптер («Робур-Завойовник»).
– Космічні кораблі і пілотовані польоти в космос, в тому числі на Місяць («З землі на місяць»). Верн точно описав розміри ракети, точне місце старту (Флорида) і навіть екіпаж: 3 людини, як це і було зрештою в програмі NASA.
– Вежа в центрі Європи (до будівництва Ейфелевої вежі) – опис досить схожий.
– Міжпланетні мандрівки («Гектор Сервадак»), запуски космічних апаратів доказують можливість міжпланетних подорожей.
– Відеозв’язок і телебачення («Париж в ХХ столітті»).
– Будівництво Туркестано-Сибірської магістралі («Клодіус Бомбарнак. Записна книжка репортера про відкриття великої Трансазіатської магістралі (Із Росії в Пекін)»).
– Літак з перемінним вектором тяги («Незвичайні пригоди експедиції Барсака»).
– Принципова прохідність Північного морського шляху за одну навігацію («Найда з загиблої Цинтії»).
– Великі підводні човни здатні довго знаходитись в плаванні («20 000 льє під водою»).
– Літак («Володар світу»)
– Гелікоптер («Робур-Завойовник»).
– Космічні кораблі і пілотовані польоти в космос, в тому числі на Місяць («З землі на місяць»). Верн точно описав розміри ракети, точне місце старту (Флорида) і навіть екіпаж: 3 людини, як це і було зрештою в програмі NASA.
– Вежа в центрі Європи (до будівництва Ейфелевої вежі) – опис досить схожий.
– Міжпланетні мандрівки («Гектор Сервадак»), запуски космічних апаратів доказують можливість міжпланетних подорожей.
– Відеозв’язок і телебачення («Париж в ХХ столітті»).
– Будівництво Туркестано-Сибірської магістралі («Клодіус Бомбарнак. Записна книжка репортера про відкриття великої Трансазіатської магістралі (Із Росії в Пекін)»).
– Літак з перемінним вектором тяги («Незвичайні пригоди експедиції Барсака»).
– Принципова прохідність Північного морського шляху за одну навігацію («Найда з загиблої Цинтії»).
Декілька передбачень Жуля Верна, які не
збулися
– Земля
на Північному полюсі (Пригоди капітана Гаттераса) і океан на Південному (20 000
льє під водою): все виявилось навпаки.
– Зарядка від атмосферного накопичувача (Робур-Завойовник)
– Зарядка від атмосферного накопичувача (Робур-Завойовник)
Розміщено на сторінці блогу Відділу
довідково-бібліографічних та інформаційних послуг "КУ ЦМБС для дітей"
м. Одеси “Бібліолоція”
https://bibliogrod.blogspot.com/p/blog-page_23.html
https://bibliogrod.blogspot.com/p/blog-page_23.html
Немає коментарів:
Дописати коментар